Recenze: Township – budujeme, stavíme…

Budovatelská strategie ve stylu „co se stane, když smícháme všechno dohromady“.

S lehkou nadsázkou – kdykoli jsem spustil Windows Store, vyskočil na mě v horním banneru Township. Odolával jsem poměrně dlouho, nicméně když se vše stalo po tisíc padesáté, prostě už jsem si tuhle pravděpodobně veleoblíbenou hru stáhl a zkusil s tím, že o ni případně napíšu alespoň recenzi. No a to se také stalo.

Ve svém smartphonovém životě jsem neměl pouze Windows Mobile, mé zkušenosti mohu čerpat i z ostatních operačních systémů. Ihned po spuštění Township jsem si trochu s nostalgií vzpomněl na zhruba tři měsíce strávené spolu s hrou Hay Day na Androidu. Township a Hay Day jsou si navzájem tak strašně podobné, že jsem se dokonce chvíli domníval, že se jedná o jedno a totéž. Hay Day je zase velmi často srovnáváno s Farmville, nicméně přiznám se, že jsem o této hře sice někdy někde slyšel, nikdy jsem ji ale nehrál a na vlastní oči snad ani neviděl. Pokud ale jednu z těchto her znáte, alespoň víte, kam Township zařadit.

Ve hře se stanete jakýmsi starostou, či lépe řečeno bohem města. Původně tedy spíše vesničky, nicméně relativně brzy se Vaše osada rozroste o první domy, farmy, různé továrny a náměstí. Možností, co postavit je poměrně dost, bohužel zde však hra naráží na jeden celkem podstatný limit. Každým levelem se Vám, stejně jako v ostatních hrách, odemkne několik nových budov. Většinou jsou tyto stavby tvořeny jednou důležitou fabrikou, jedním typem domu a několika dekoracemi. Vzhledem k tomu, že levelování ve hře Township trvá poměrně dlouho (nepočítám prvních 20 úrovní) a za dobu dosažení levelu toho lze stihnout docela dost, působí na mě hra až moc „nalajnovaně“. Schválně jsem v předchozí větě uvedl spojení „stejně jako v ostatních hrách“ – ono na tom není nic divného, takto fungují i jiné podobné hry, nicméně v Township mi to z nějakého důvodu vadí. Rád bych postavil nemocnici, ale nemůžu, protože zrovna teď je čas na postavení slepičárny. Ovlivnit to bohužel nemohu, tak holt postavím slepičárnu. Takto na mě systém stavění bohužel působí.

Grafika je prostě skvělá.
Grafika je prostě skvělá.

Hra v sobě každopádně ukrývá opravdu mnoho možností, které se Vám odkrývají až v pokročilých levelech. Ačkoli hru hraji od začátku prosince (a snažím se i kvůli recenzi poměrně svědomitě), zdaleka ne vše jsem objevil a ne vše postavil. Hru lze stáhnout z Windows Store zdarma, což sebou přináší druhé úskalí, kterými jsou mikrotransakce. Předně je potřeba říci, že Township Vám, na rozdíl od jiných, mikrotransakce přímo vyloženě nenutí, což lze hodnotit pozitivně. Na druhou stranu je v tomto hra mnohem chytřejší a využívá řekněme nenápadné a plíživé taktiky. Zelené peníze, které lze nakoupit za klasické peníze, Vám dojdou velmi rychle a k postavení důležitých staveb potřebujete speciální suroviny. Na ty lze buď počkat až do momentu, než se Vám je podaří získat z prodeje herních surovin, který funguje trochu podezřele, nebo si je zakoupit. Mít ve městě deset rozestavěných budov a tím pádem nemožnost se kvůli tomu posunout dál, protože potřebujete hřebík, který Vám vlak prostě odmítá přivézt, zatímco Vám vytrvale vozí jednu plechovku barvy za druhou, je prostě pro určité jedince psychicky náročná a daný jedinec to vyřeší buď odinstalací hry nebo nákupem zelených peněz.

Co je však na hře naprosto dechberoucí, je grafika. Zpočátku jsem se dokonce u hry občas zasekl a sledoval, jak tuhle rybář loví ryby, policista právě pokutuje děti s míčem nebo jak starší paní venčí psa. Grafika je nesmírně detailní, hra je přitom plynulá. Osobně hru hodnotím jako jednu z nejlépe vypadajících her pro telefony s Windows. Navíc je Township stabilní, ani jednou mi hra nespadla nebo se zasekla. Technicky jde o výbornou práci. Zvukově je hra taktéž slušná (zejména zvukové efekty jsou velmi dobře provedené), nicméně kdo někdy podobnou hru hrál, asi mi dá za pravdu, že poslouchat něco podobného dlouhodobě nejde tak jako tak a velká většina lidí ve hře po prvním spuštění utlumí zvuk.

Co mě trošku mrzí je, že pokud Váš známý hraje Township na Androidu či iOS, není možné si ho přidat mezi přátele. Servery fungují odděleně a hráč Windows verze má potenciální hledání přátel o dost těžší, než kolega s Androidem. Velmi pozitivně naopak hodnotím fakt, že množství přátel má na hru pouze lehký bonusový vliv a neopakuje se to, co u jiných podobných her vyloženě nesnáším a ihned po zobrazení něčeho podobného je bez milosti mažu – tedy úkoly typu „najdi si 20 přátel, jinak tě nepustíme dál“. Na nic podobného jsem v Township nenarazil a hledání přátel přináší pouze drobné bonusy, které jsou pro budoucí postup absolutně nedůležité.

Ve hře Township jsou dostupné i speciální oblasti a budovy a kupříkladu zoologická zahrada funguje vlastně jako město ve městě. Vzhledem k tomu, že se teoreticky dá dosáhnout levelu 100 (je možné, že se maximální level už zvýšil), představuje hra opravdu zábavu na měsíce, ne-li roky, pokud jste opravdu nadšený hráč podobných her. Hra je bohužel bez českého překladu, i absolutní neanglicky hovořící by však ovládání hry měl zvládnout. Township má na Windows Store velikost kolem 250 MB a zahrajete si ji pouze na telefonech.

Oddechová budovatelská hra, kterou bych nerad nazýval strategií – její postup je totiž přímo nalajnován a za celou dobu nelze, až na naprosté drobnosti, uhnout z předem stanoveného postupu. Ačkoli je zdarma a mikrotransakce přímo nenutí, chytře je zapracovává do hry. Na druhou stranu nabízí vynikající technické zpracování a mnoho možností, které méně kreativní hráče nadchnou svojí přístupností.

TOWNSHIP
Testováno ve verzi pro telefony; verze nezjištěna; PLR Worldwide Sales
Hodnocení: ֎֎֎