Recenze: Spotify – aplikace pro Windows Mobile

Spotify bývá označována za nejlepší hudební streamovací službu současnosti. Jak je na tom mobilní aplikace na Windows?

Uživatelé mobilních Windows nemají moc těžké rozhodování. Minimálně v ČR totiž ve Store nalezneme pouze dvě kvalitní streamovací aplikace – Spotify a Deezer. Logicky zde nenajdeme například Google Music nebo Apple Music. Microsoft se to sice po vzoru svých konkurentů snažil změnit a spolu s Windows 10 vypustil velmi kvalitní Groove Music, ta však plnohodnotně funguje jen na několika trzích a ČR mezi vyvolené bohužel nepatří.

Tato recenze není primárně určena službě Spotify jako takové, nejde nám ani o porovnání s konkurencí Deezer. Recenze se zabývá zhodnocením aplikace Spotify pro mobilní platformu Windows. Ještě než se k appce dostaneme, dovolte mi uvést pár statistických dat. V polovině června 2016 společnost ohlásila, že překročila hranici 100 miliónů aktivních uživatelů měsíčně, přičemž takřka 30% z toho tvoří platící zákazníci. Ano, pokud službu neznáte, opravdu je možné využívat službu i zcela zdarma, jste však limitováni například poslechem pouze online nebo reklamami po/před písničkami. V ČR už alespoň jednou Spotify využil takřka neuvěřitelný 1 milión uživatelů, což je na zemi s deseti a půl milióny obyvateli opravdu úctyhodný počin.

Spotify na Windows funguje bohužel pouze na telefonech, za což je švédská společnost celkem kritizována. Už několikrát se objevily náznaky, že se dočkáme univerzální aplikace i na PC nebo Xbox, zatím však zůstalo pouze u těch náznaků. Na druhou stranu potěší, že na rozdíl od jiných aplikací se Spotify nesoustředí pouze na nové mobilní desítky, ale spolehlivě a ve zcela shodné verzi funguje i na mobilních osmičkách. Instalační soubory mají nějakých 15 MB, nemusíte se tak bát stáhnout si appku i mimo WIFI. Ještě podotknu, že na Windows Store je Spotify ohodnoceno velmi pěknou známkou 4.5 z 5.

Po spuštění aplikace je nutné se přihlásit či registrovat. Přihlášení funguje následně automaticky a není tak potřeba stále dokola zadávat heslo, což by u podobných aplikací mělo být samozřejmostí. Velmi podstatné je, že si můžete vybrat ze dvou tarifů – Free a Premium. Jak již názvy odhalují, verze Free je zdarma. Premium verze je placená a konkrétně se jedná o částku šest euro měsíčně, tedy asi 160 korun. Kromě toho ale můžete využít velmi výhodnou službu Family, kdy můžete Spotify spojit až se 6 účty za cenu 9 euro (asi 250 korun). Na jednoho uživatele pak vychází měsíční poplatek asi 42 korun, což je za množství obsahu, které Spotify obsahuje (asi 30 miliónů písniček), až směšná částka. Pokud si budete chtít zkusit Premium verzi, která obsahuje hned několik výhod (tzv. Shuffle Play, tedy přehrávání playlistu v náhodném pořadí, bez reklam, poslouchání hudby offline, vyšší kvalitu zvuku a neomezený přístup ke všem písničkám v knihovně), můžete si ji vyzkoušet na 30 dní zcela bez poplatku.

Odezvy aplikace jsou velmi slušné a kompletně naběhne do několika vteřin. Grafické rozhraní je velmi pěkné, logicky přitom vychází z desktopové verze, popřípadě z aplikací konkurenčních platforem. Velmi zajímavou funkcí Spotify je odhadování Vaší nálady a Vašeho vkusu a s tím spjaté vytváření personifikovaných playlistů. Je pondělí ráno? Asi nejste moc nadšení, že? Spotify Vám proto umíchá koktejl písniček, které nabudí do další práce. Je naopak pondělí večer? Běžte si brzy lehnout, jakoby říkalo Spotify a namíchá uživateli relaxační a uspávací hudbu. V pátek večer je zase čas na nějakou párty a tak dále. Kromě obecného odhadu aktuální situace se pak Spotify drží Vašeho vkusu, pokud tak posloucháte metal, v namíchaných playlistech se Vám třeba taková Lady Gaga nebo Justin Bieber (až na výjimky) neobjeví.

Dolní řádek aplikace tvoří čtyři základní možnosti – Browse, Search, Radio a Your Music. Browse je základní nabídkou, ve které si lze vybrat výše zmíněné personifikované playlisty, speciální seznamy hudby dle žánru, dle žebříčku v hitparádách a tak podobně. Search Vás přesune na vyhledávací řádek, kde jednoduše napíšete název interpreta, písně nebo třeba alba, a všechny výsledky se Vám velmi pěkně rozdělí do jednotlivých kategorií. Potěší, že není nutné znát přesný název, stačí jen třeba druhá část názvu. S překlepy a chybami si však Spotify neporadí. Příklad? Pokud hledáte třeba Iron Maiden, v případě, že napíšete „Maiden“, se s tím Spotify dokáže poprat. Pokud však napíšete třeba „Iron Miden“, aplikace neví. Pod sekcí Radio se skrývají playlisty různých interpetů, které si často přehráváte, navíc si můžete spojit účet Spotify s účtem Last.fm. Nečekejte však náhradu za rádio, nic takového zde není dostupné. V sekci Your Music najdete Vámi uložené interprety, playlisty, alba či jednotlivé songy.

Nastavení nenabízí příliš mnoho možností, hned po instalaci však doporučujeme zvednout si kvalitu stažené hudby na maximální úroveň (Extreme). Naopak při streamování zůstaňte při zemi, za vyčerpaná data do pár dnů to opravdu nestojí. Písničky si do zařízení stáhnete velmi jednoduše. U každého playlistu či alba si totiž zcela určitě všimnete tlačítka Available Offline. Přepnutím tlačítka se Vám všechny písničky stáhnou v kvalitě kterou si nastavíte, do Vašeho zařízení, a lze je pak poslouchat i bez připojení k internetu. Navíc, i pokud jste k internetu připojeni a hudbu máte staženou, šetříte tím mobilní data. Jen pro představu, jedna píseň v normální kvalitě má velikost asi 4 MB, v té nejvyšší klidně kolem 15 MB. Rozdíl je slyšitelný v případě, že máte kvalitní sluchátka a nejste úplně „hudebně hluší“. Pokud posloucháte přes sluchátka za dvě stovky, je zbytečné přepínat kvalitu na vyšší než normální, tedy v základu označenou.

Ti, kteří vlastní chytrý náramek Microsoft Band mohou využít také toho, že je celá aplikace s tímto náramkem kompatibilní a měnit písničky či třeba hlasitost tak můžete i skrze náramek. Osobně tuto možnost využívám neustále a pro telefon do kapsy sahám jen ve výjimečných případech. Dlaždice je živá, ovšem nečekejte žádné extra funkce. Jednoduše se Vám při poslechu dlaždice vybarví do barev právě poslouchaného alba. Oklikou se ještě vrátím k samotným interpetům, kterých ve Spotify naleznete opravdu mnoho a to včetně těch českých. Upřímně mě tak třeba potěšila přítomnost i ne úplně nejznámějších českých kapel typu Cocotte Minute nebo třeba Imodium.

Spotify však není bez chyb a některé bugy dost otravují. Za prvé, pokud máte aplikaci spuštěnou a zmáčknete tlačítko pro uspání telefonu, při následném odemčení se Vám docela často aplikace zasekne a po několika vteřinách (až minutách!), kdy se snaží o „nahození“, spadne. Nepříjemný je také bug v souvislosti s přípojením k síti Edge. Stává se to například v metru, kde ve stanicích mobil často hlásí připojení k internetu, přesněji k pralesní síti 1G. Reálně Vám v takovém případě nenaběhne ani Google, takže logicky se nemůže načíst ani datově relativně náročné Spotify a logicky by tak měla aplikace přejít do režimu offline. Bohužel se tak velmi často nestane a aplikace se následně dlouhé minuty pokouší připojit, ačkoli to samozřejmě není možné. V takových případech dokonce nepomáhá ani restart aplikace a je nutný restart celého telefonu. Za zmínku také stojí bug, který způsobí, že písnička se v určitý nespecifikovatelný okamžik prostě občas přestane přehrávat. Sice stačí v takovém případě opět zmáčknout Play a vše je v pořádku, ale přesto – proč? Nestává se to často (zhruba jednou za několik hodin přehrávání), ale naštve to.

Spotify je především vynikající služba. Pokud bychom však měli hodnotit aplikaci, jedná se o skvěle graficky provedenou a rychlou appku, která nabízí ohromné množství zahraničních i českých písniček, které lze poslouchat dokonce i zcela bez poplatku. Bohužel se však sem tam objeví nějaký menší, či větší bug, který celý dojem trochu zkazí. Zamrzí také neexistence univerzální aplikace pro Windows 10.

SPOTIFY
Testováno ve verzi pro telefony; verze 5.2.4.0; Spotify AB
Hodnocení: ֎֎֎֎